Menu

Vragen? App ons!

De specialisten van Tolsma Tanks hebben een antwoord op bijna elke vraag over inhoudscapaciteiten, wettelijke eisen, de bestendigheid van stalen tanks tegen bepaalde agressieve oliesoorten of andere vloeistoffen en nog veel meer. Hieronder vindt u de meest aan ons gestelde vragen en de bijbehorende antwoorden.

Is uw vraag er niet bij of niet afdoende beantwoord? Vul dan het antwoordformulier in. U vindt het onderaan de reeks. Of neem rechtstreeks contact met ons op.

  • De pomp geeft geen product af. Hoe kan dit?

    Is de tank wel voldoende gevuld?

    Ja? Dan moet de pomp waarschijnlijk worden ontlucht. Draai het ontluchtingsventiel op het filterhuis of het filter een beetje los, houd het vulpistool open in de tank en zet de pomp aan tot er product bij het filter is.

    Loopt de pomp wel?

    Dan kan het zijn dat uw filter is dichtgevroren. Vernieuw het filter bij de eerstvolgende overgang van zomer- naar winterdiesel of andersom.

  • Het vulpistool slaat niet af. Hoe kan dit?

    Onderaan de buis van uw vulpistool bevindt zich een opening. Die doorblazen per perslucht.

  • Wanneer moet mijn cilindrische tank gecontroleerd of gekeurd worden?

    Een stalen tank moet elk jaar worden gecontroleerd op water en/of sludge. De tank moet elke 15 jaar worden gekeurd door een gecertificeerde keurmeester.

  • Mag ik ook benzine opslaan in mijn tank?

    Benzine dient in een ondergrondse, goedgekeurde tank te worden opgeslagen.

    Tot 330 liter mag benzine ook bovengronds worden vervoerd in een daarvoor goedgekeurde tank. De standaard tank voldoet daaraan niet.

  • Kan ik langere slangen gebruiken?

    Dat mag, maar houd rekening met opbrengstverlies. Gebruik in dat geval een haspel die ervoor zorgt dat de slang niet op de grond komt te liggen.

  • Hoe voorkom ik brandstofdiefstal?

    Diefstal valt niet helemaal uit te sluiten, maar het kan wel moeilijk worden gemaakt. Er zijn pincode en sleutelbeveiligingen leverbaar. U kunt ook kiezen voor een registratiesysteem zodat u van alle gebruikers het verbruik kunt bijhouden.

  • Mag een cilindrische tank binnen staan?

    Dat hangt van de omstandigheden af. Neem contact op met uw tankleverancier.

  • Mag de tank binnen staan en de pomp buiten?

    Als de binnenruimte geschikt is voor de tankopslag, dan is er geen bezwaar. Zorg er wel voor dat de leidingen niet te lang zijn, dit in verband met opbrengstverlies.

  • Kan AdBlue bevriezen?

    Bij -8 Cº vorst veranderen de eigenschappen van AdBlue. Een verwarming biedt uitkomst. AdBlue in een Tolsma EnergyTenders met geïntegreerde RVS AdBluetank wordt thermisch door aanwezige dieselbrandstof geïsoleerd. De speciale BlueTenders kunnen met een verwarmingsdeken worden uitgerust.

  • Zijn er smeerolie bulktanks?

    Tolsma Tanks levert hiervoor de Kiwa gecertificeerde EnergyTower. Deze bulktanks tot 3000 liter zijn leverbaar als dubbelwandige uitvoering of enkelwandig met lekbak. Hiervoor zijn verschillende pompsets leverbaar.

  • Moet afgewerkte olie worden opgeslagen in een Kiwa-tank?

    Opslag van afgewerkte olie valt onder uw zorgplicht. Door het opslaan in een tank met Kiwa keur toont u aan dat afgewerkte olie op een doelmatige manier opgeslagen wordt. Tolsma Tanks bouwt verschillende modellen met stortbak, al dan niet met Kiwa keur, u kunt kiezen.

  • Kan ik een of meer mobiele tanks (IBC’s) huren voor kortere of langere tijd?

    Tolsma EnergyTenders zijn te huur voor enkele dagen, weken of maanden. Vraag uw brandstofleverancier naar de condities of vraag een offerte aan een van de bekende verhuurbedrijven.

  • Wat zijn de voordelen van een stationaire stalen tank?

    De voordelen van de Tolsma EnergyTank:

    • volledig geproduceerd in eigen Nederlandse fabriek;
    • daardoor helemaal aan te passen aan de eisen van de gebruiker wat betreft formaat, inhoud, toebehoren, pompkast, enz;
    • maatvoering van 800 tot en met 50.000 liter;
    • standaard meerdere aansluiting op mangatdeksel gemonteerd;
    • opgebouwd uit gebeitste plaat van 3 en/of 5 mm dikte, geen oxidehuid in de brandstof;
    • uitgevoerd met demontabele zuigbuis;
    • opgelaste vulpuntmorsbak (minder kwetsbaar en lagere roestgevoeligheid);
    • afsluitbaar met hangslot;
    • opgelast lekdetectie-reservoir met peilglas. Robuust!
    • in de fundatie zijn uitsparingen aangebracht voor eenvoudige montage van aanrijdbeveiliging;
    • aanrijdbeveiliging of opstap kunnen in later stadium alsnog worden gemonteerd;
    • conservering volgens C3/C4/C5 norm (standaard RAL blauw of groen), andere kleuren of conserveringstechniek mogelijk;
    • overal te plaatsen, binnen of buiten. (Bij binnenopstelling gelden vanaf 15.000 liter aanvullende eisen);
    • korte communicatielijnen, grote leverbetrouwbaarheid, afspraak is afspraak;
    • gebouwd volgens de nieuwste/strengste Europese richtlijnen en Kiwa.
  • Wat zijn de voordelen van een stationaire kunststof tank?
    • geproduceerd volgens de laatste normen;
    • dat geldt ook voor de opbouwcomponenten;
    • jaarlijkse sludgecontrole niet verplicht (wel aan te bevelen);
    • lekdetectie overbodig, want is geplaatst in een lekbak;
    • inwendige roest- en wanddiktemeting niet van toepassing;
    • geen kans op roest;
    • gemakkelijk schoon te houden;
  • Wat zijn de nadelen van een stationaire kunststof tank?
    • beperkingen in locatie, in verband met brandveiligheid wetgeving;
    • capaciteit binnenplaatsing tot 3000 liter (staal tot 15.000 liter);
    • maximale opslagcapaciteit 5000 liter;
    • geen of beperkte mogelijkheid meer pompsets op een tank te plaatsen;
    • beperkte aanpassing- en uitbreidingsmogelijkheden;
    • aanrijdbeveiliging niet rechtstreeks aan de tank te koppelen
    • de standaardkleur is groen, geen andere (corporate identity!) kleuren mogelijk.
  • Zijn er ook kunststof IBC’s?

    Ja, de Truckmaster onder meer. Er zijn kunststof mobiele tanks in uitvoeringen variërend van 55 tot 920 liter.

  • Moet mijn IBC worden gekeurd?

    Uw IBC(‘s) dienen periodiek te worden gekeurd om te kunnen voldoen aan de eisen gesteld in VLG/ADR en PGS30 (Kiwa). Lees verder onder keuringen

  • Ik ben mijn tankcertificaat kwijt waar kan ik een nieuwe bestellen

    Hier kunt u hem bestellen certificaat-bestellen

  • Lekvloeistof Detectie staat laag Wat moet ik doen?

    Vaak is het lekvloeistof niveau gezakt doordat er een luchtbel is ontsnapt u zult er dan voor moeten zorgdragen dat dit bijgevuld wordt. Natuurlijk kunt u ook contact opnemen met onze service dienst dan komen wij dat verzorgen.

    service@tolsmatanks.nl

  • Wanneer is een vloeistof dichte vloer nodig?

    Dit geldt alleen bij stationaire opstelling ( geldt dus niet bij mobiele tanks)
    Voor het tanken van diesel is een vloeistofdichte of vloeistofkerende vloer vereist:
    Bij minder dan 25.000 liter/jaar volstaat een vloeistofkerende ondervloer. Bij méér dan 25.000 liter/jaar moet op een gecertificeerde vloeistofdichte vloer getankt worden aan gesloten op een Olie en Benzine Afscheider.

  • Plaatsing voorschriften stalen en kunststof tanks

    Buiten plaatsing
    Stalen tanks: Afstand korte tankzijde tot muur: min. 50 cm Afstand lange tankzijde tot muur: min. 25 cm
    Kunststoftanks: Moeten min. 5 meter afstand bewaren tot brandbare gebouwonderdelen. Indien dit niet kan, gelden dezelfde regels als voor stalen tanks maar dan moeten aangrenzende gebouwonderdelen (ramen, deuren, houten wanden, enz.) min. 60 minuten brandwerend gemaakt worden.

    Binnen plaatsing
    Stalen tanks : max. 15 M3 inhoud hebben, in een werkplaats max. 3 M3.
    Kunststoftanks: groter dan 3 M3 moeten binnen in een lekbak geplaatst worden.

    Voor beide tanks geldt dat de ontluchting moet naar buiten geleid worden d.m.v. KIWA-gecertificeerde installateur.

  • Uw vraag niet gevonden?

    Neem contact met ons op of gebruik het onderstaande formulier: